novice

Izgubljene barve animiranih klasik Zagreb filma

Animateka/Nova svetloba: Restavrirane in digitalizirane klasike Zagreb Filma

Za nami je še ena uspešno zaključena Animateka, kar pa ne pomeni, da se bomo od animiranega filma zlahka poslovili. V okviru programa Nova svetloba smo tokrat pripravili poseben izbor hrvaškega studia za animirani film Zagreb film, ustanovljenega leta 1953. Zagrebška šola animacije je bila na področju nekdanje Jugoslavije daleč najuspešnejša in je rodila vrsto svetovno priznanih avtorjev, med njimi Zlatka Boureka, Vatroslava Mimico, Dušana Vukotića, Nedeljka Dragića, Vladimira Kristla, Zlatka Grgića, Zdenka Gašparovića in druge. V znak počastitve hrvaške animacije bomo 3. februarja na kinotečnem platnu prikazali izbor njihovih restavriranih animiranih klasik: Inšpektor se je vrnil domov (Inspektor se vratio kući, Vatroslav Mimica, 1959), Surogat (Dušan Vukotić, 1961), Don Kihot (Vladimir Kristl, 1961), Vau-Vau (Boris Kolar, 1964), Peti (Pavao Štalter, 1965), Mačka (Zlatko Bourek, 1971), Dnevnik (Nedeljko Dragić, 1974), Satiemania (Zdenko Gašparović, 1978), Šola hoje (Škola hodanja, Borivoj Dovniković-Bordo, 1978) in Lutka (Dream Doll, Bob Godfrey, Zlatko Grgić, 1980).

Za restavracijo izbranih animacij so se pri Zagreb filmu odločili zaradi slabega stanja in zbledelosti filmskih kopij. Delovni proces restavracije animiranega filma se od restavriranja igranih filmov sicer ne razlikuje mnogo: oba zahtevata pregled in izbor filmskih kopij ter izvornih materialov, njihovo pripravo, digitalizacijo, čemur sledita restavracija in končna izdelava digitalne filmske kopije. Vendar pa je restavriranje animiranega filma specifično zaradi tehnike, v kateri so bile animacije izdelane. Animatorji so motive risali na transparentne folije, s prekrivanjem različnih folij ustvarjali posamezne prizore, posnetki teh kadrov pa so bili kasneje v obliki sličic preneseni na filmski trak. Celuloidni trak s staranjem pogosto bledi, pri čemer se lahko popolnoma spremenijo barvne vrednosti na sliki. Barvna korekcija v procesu restavriranja igranega filma je načeloma manj zahtevna, saj lahko kot referenco za barvno paleto izberemo oprijemljive motive – barvo kože, neba, belega papirja ali črnih napisov. V primeru animiranih filmov to ni mogoče, saj ne moremo z gotovostjo vedeti, katere barve so bile izvorno uporabljene za izdelavo folij. Pri sprejemanju tovrstnih odločitev je lahko v veliko pomoč prisotnost avtorja ali pa dostop do izvirnih folij, ki ne bledijo tako hitro kot filmski trak.

Na žalost pa se je v studiu Zagreb filma do danes ohranilo le malo izvirnih folij in v primeru mnogih animacij tako edina referenca ostaja spomin ustvarjalcev. Animirani film Satiemania je bil izdelan v mešani tehniki – animator je na folije risal s tušem, voščenkami, flomastri in barvicami, a so folije po izdelavi filma zavrgli. Ko so restavratorji pripravljali gradivo, se je izkazalo, da sta tako izvorni negativ kot kopija močno porumenela in da je nemogoče pravilno določiti barvne vrednosti slike. Med poizvedovanjem sta restavratorja prišla v stik z enim od animatorjev, ki je sodeloval pri izdelavi filma. Potrdil je, da so barve na filmskem materialu povsem spremenjene, in skupaj so se odločili, da bodo težavo reševali z izdelavo identičnih kopij posameznih motivov. Animator je po spominu izbral in kupil enake materiale, kot so bili tisti, ki so bili uporabljeni pri izdelavi folij. Skupaj z restavratorji so pregledali vse prizore in animator je za vsakega posebej določil njegovo barvno shemo, tako da je motive ponovno narisal z izbranimi materiali. Nadaljnji dvomi so bili odveč, saj so barvne sheme služile kot zanesljiva referenca v procesu barvne korekcije. Avtor filma je bil s končnim izdelkom zelo zadovoljen, rezultata pa nikakor ne bi mogli doseči brez pomoči animatorja.

Sprejemanje odločitev o končnih rezultatih restavracije pa ni vedno tako enostavno. Verjetno se večina bralcev dobro spomni slavnega Surogata, animiranega lika na peščeni plaži, in njegovega rumenega barvnega kolorita. Prav ti prepoznavni oker toni so na restavrirani verziji filma izginili, nadomestile so jih hladne modre barve. Če vas zanima več o tem, zakaj so se restavratorji odločili za drugačno barvno paleto, vas vabimo na projekcijo filmov in po njej na predavanje restavratorja Bojana Mastilovića (Iridium), ki je vodil projekt restavracije.

Nadja Šičarov, Bojan Mastilović

PROGRAM
Inšpektorjeva vrnitev domov, Surogat, Don Kihot, Vau-Vau, Peti, Mačka, Dnevnik, Satiemania, Šola hoje, Lutka, 3. 2. ob 20.00