Kaj poreči o vlogi filma ob priložnosti razstave Andrzej Wróblewski: Čakalnica v Moderni galeriji?
Andrzej Wróblewski (1927–1957) je bil poljski slikar, umetnostni zgodovinar in kritik, eden vodilnih
predstavnikov povojne srednje- in vzhodnoevropske umetnosti. V času svojega življenja ni veliko razstavljal,
a med njegove uspešnejše razstave nedvomno lahko uvrstimo samostojno razstavo del na papirju v Klubu
Sindikata poljskih pisateljev v Varšavi leta 1956, ki jo je organiziral skupaj s prijatelji; med njimi je
bil tudi režiser Andrzej Wajda (1926–2016), ki je na akademiji v Krakovu istočasno študiral likovno
umetnost. Istega leta, tj. 1956., je Wróblewski od oktobra do novembra, tik po poljskem oktobru, potoval po
Jugoslaviji skupaj s kritičarko Barbaro Majewsko. Ustavil se je tudi v Ljubljani.
Film je Wróblewskega močno zaznamoval. Ni naključje, da med njegovimi nerealiziranimi deli najdemo osnutek
scenarija za kratki film z naslovom Čakalnica, pri čemer je naslov v resnici ena poglavitnih vsebin
njegovega slikarstva. Celo več, prav ta osnutek scenarija zaostreno realne čakalnice, ki učinkuje kot
lynchevska formula za film (film = slika + zvok, kolikor velja zvok = gibanje), nam omogoči, da njegova
likovna dela miselno povežemo okoli zanj osrednjega problema, ki ni nič drugega kot izguba jaza med čakanjem
v socialistični (in morda bolj frenetični kapitalistični) čakalnici. In ni odveč dodati, pač zavoljo
filmofilov, da se Wróblewski v svojem scenariju, zlasti glede zamišljene rabe zvoka, močno približuje
chionovskemu rendu. Psihotični razpad jaza bi bil z zvoki podan tako rekoč neposredno. Lahko bi še
rekli, da tudi njegov slikarski pristop ni daleč od neke osnovne filmske in fotografske problematike, ki pa
po slikarski plati enostavno kaže njegovo vpetost v najbolj temeljne vidike modernizma: vprašanje okvira
oziroma, lahko bi rekli, kadra. Izseka iz realnosti. Zavedanje »uokvirjenosti«. Tega, kar v okvirju je in
kar kot v fantaziji ostaja zunaj njega, kot odrezanost od celote vsega.
In kaj nam o Wróblewskem, pač v tem dokumentarnem filmu, lahko pove njegov prijatelj Wajda? Prav Wróblewski
je bil namreč »kriv«, da se je Wajda pozneje odločil za študij filma v Lodžu ter tako postal eden ključnih
predstavnikov t. i. poljske šole. Če pustimo ob strani preverljivost določenih spominov, vsekakor velja
izpostaviti predvsem tiste stvari, ki nam omogočijo drugače ugledati delo Wróblewskega. Ne zgolj njegov
študentski boj proti akademizmu. Pravzaprav velja izpostaviti eno samo stvar, ki je še kako povezana s tem,
kar je bilo poprej ubesedeno kot izguba jaza. To začutimo na razstavi, a ker se osredotoča na pozno delo,
vanjo niso vključene slike iz znamenite serije Usmrtitev. Smrt, torej. Ne zgolj fizična. Gledati
lastno smrt, ne enostavno tisto, ki se je zgodila drugim v času druge vojne, ki je tako zaznamovala mladost
obeh (le kako ju ne bi), in ne enostavno tisto, ki bo še prišla – povsem upravičeno lahko verjamemo, da bomo
umrli. Danes, jutri, čez pet minut. Pravzaprav je slutnja, ali biti priča tuji smrti, kot opomin na neko
smrt, ki se nam je že zgodila – ki jo oznanja prav izguba jaza med čakanjem in ki je po sebi že sama miselna
možnost, da lahko izgubimo vse. Prav vse. Čakalnica je oder, kjer se odigra prav to – spremenitev
posameznika v stol. Izginotje v stol. Človek stol.
A tu smo, pri vprašanju te skorajda virtualne smrti, ki nam sledi kot senca, spet globoko v zgodovini
filma, pa tudi likovne umetnosti, ki je bila od venomer tako vezana na igro prisotnosti in odsotnosti, kar
lepo povzema izraz in effigie. Mrtvi, ovekovečeni ali enostavno priklicani v življenje s sliko, kipom
ipd.? Ni treba, da se kot filmofili spustimo vse nazaj do Murnaua, Dryerja, Herzoga idr. Dosti bo, da se
spomnimo na Coppolovega Drakulo (Bram Stoker's Dracula, 1992), kjer si vampir vseh vampirjev v
Londonu skuša ogledati nič drugega kot najnovejše čudo tega sveta: kinematograf. Sebe. Od senčnih lutk do
filma. To zgodovino morda res najlepše povzema Merhigejeva Vampirjeva senca (Shadow of the Vampire,
2000). Res je – prav neverjetno je – kako ta polja vizualne ustvarjalnosti od znotraj preganjajo figure
živih mrtvecev. In kaj drugega pravzaprav je človek stol Wróblewskega, če ne še ena od figur mrtvega živega?
Neki »vizualec« to res težko pové, mnogo laže mu je to posneti ali pač naslikati. Tudi nehote. Fiktivno je
lahko resničnejše, težje, intimnejše od dokumentarnega.
Marko Jenko
Moderna galerija v sodelovanju s Slovensko kinoteko in Inštitutom Adam Mickiewicz predstavlja:
𝗪𝗿𝗼́𝗯𝗹𝗲𝘄𝘀𝗸𝗶 𝘀𝗸𝗼𝘇𝗶 𝗪𝗮𝗷𝗱𝗼𝘃𝗲 𝗼𝗰̌𝗶
(Wróblewski według Wajdy)
Andrzej Wajda, Pojska, 2015, barvni, 42', v poljskem jeziku z angleškimi podnapisi
V nedeljo, 10. januarja 2021, na zadnji dan razstave poljskega
slikarja Andrzeja Wróblewskega Čakalnica v Moderni galeriji, vas vabimo k spletnemu ogledu dokumentarnega filma o
slikarju in prijatelju, ki ga je leta 2015 posnel znameniti poljski režiser Andrzej Wajda.
Film si boste lahko ogledali med 18.00 in 23.00 uro preko
povezave:
https://vimeo.com/496923619