kino-katedra za pedagoge


KINO-KATEDRA ZA PEDAGOGE V (2017/2018)
»Film in družbena nasprotja«

V peti sezoni izobraževalnih delavnic Kino-katedra za pedagoge se bomo podrobneje soočili z družbeno vlogo filma tako znotraj igrane kot neigrane ustvarjalnosti v različnih zgodovinskih obdobjih. Osrednje tematsko področje našega zanimanja bo upodabljanje obrobnih, prezrtih, preziranih, utiševanih, zatiranih skupnosti, žrtev najrazličnejših oblik nestrpnosti in nadvlade večine nad manjšino v njihovih prizadevanjih za enakopravnost in pravičnost. Preučevali bomo vlogo in možnosti filma v zgodovinskih in aktualnih situacijah, v katerih so se filmske ustvarjalke in ustvarjalci dejavno zavzemali za enakopravnost, svobodo in mir. Seznanili se bom z nekaterimi ključnimi žarišči razrednih bojev, v katerih je film pokazal in dokazal svojo izjemno osvobodilno moč in družbeni pomen. Izbor filmov se bo odvijal v skladu s prepričanjem enega ključnih teoretikov angažirane kinematografije Thomasa Waugha, ki izpostavlja pomembnost dejstva, da se filmarji zavedajo, da njihova dela, posvečena procesom družbenih sprememb, ne smejo nikoli »pripovedovati zgolj o ljudeh, neposredno vpletenih vanje, temveč mora v enaki meri govoriti z njimi in zanje.«Program delavnic sestavlja projekcija izbranega filmskega dela, predavanje in programsko vodena razprava. Udeležba na delavnicah, ki potekajo enkrat mesečno ob sredah v popoldanskem času od 17.00 do 21.00 ure, je v celoti brezplačna.

Namenjena je pedagoškim delavcem v srednjih šolah in učiteljem zadnje triade osnovnih šol, posameznikom, ki se samostojno ukvarjajo s filmsko vzgojo ter zainteresirani javnosti.
Delavnice pripravlja in izvaja doc. dr. Andrej Šprah (vodja raziskovalno-založniškega oddelka Kinoteke in docent za področje teorije gibljive slike na Akademiji za avdiovizualne umetnosti A.V.A. v Ljubljani)

Prijave na celoten sklop delavnic oziroma posamezen izbrani program (in morebitna dodatna vprašanja) sprejemamo do začetka programa na elektronskem naslovu: andrej.sprah@kinoteka.si ali na telefonski številki: 01 4342 529

Prvo srečanje, z naslovom Angažirani dokumentarec in razredni boji, najavljamo za sredo 4. 10. 2017 ob 17.00, ko si bomo ogledali film V deželi medvedov (2012), s podpisom Nike Autor, ustvarjalke, ki se s svojim filmskim delom od samega začetka posveča skupnostim in posameznikom, od katerih bi marsikdo najraje odvrnil pogled, kaj šele objektiv kamere. Tematika, ki jo bomo podrobneje obdelali pa se osredotoča na vprašaje dokumentarnega filma kot sredstva emancipacije, sočutenja in agitacije. dr. Andrej Šprah, vodja raziskovalno-založniškega oddelka Slovenske kinoteke



KINO-KATEDRA ZA PEDAGOGE IV (2016/2017):
»Prelomne filmske smeri v razvoju kinematografske ustvarjalnosti«

Četrta izdaja izobraževalnih delavnic Kino-katedra za pedagoge se tematsko osredotoča na obravnavo velikih filmskih smeri (opredeljenih tudi kot stilne formacije ali stilne usmeritve), ki so v svojem času spreminjala podobo in vizije filmske umetnosti. Tako se bomo posvetili kinematografskim fenomenom kot so filmski: impresionizem, ekspresionizem, realizem, modernizem, postmodernizem, (neo)minimalizem, novi realizem in tretji film. Ob izboru reprezentativnih filmskih naslovov bomo preučevali temeljne značilnosti posamezne smeri, upoštevajoč duh in določila časa, iz katerega se je izšla in ga tudi sama v mnogo čem zaznamovala ter njen vpliv na razvoj umetnosti gibljivih podob. Posvetili se bomo tako začetnim obdobjem filma, v katerih se je ta šele začel uveljavljati kot nova »sedma« umetnost (impresionizem, ekspresionizem), času, ko je prevzemal vlogo najvidnejšega gibala estetskih, družbenih in kulturnih dogajanj oziroma dognanj (realizem, modernizem, postmodernizem) ter aktualnosti ((neo)minimalizem, novi realizem, tretji film), v kateri se film ponovno konstituira kot medij, v katerem se odražajo osnovna nasprotja in teženje sveta, ki se vedno bolj nerazumljivo bliža točki brez vrnitve.  

Program delavnic sestavlja
projekcija izbranega filmskega dela, predavanje in programsko vodena razprava. Udeležba na delavnicah, ki potekajo enkrat mesečno ob sredah v popoldanskem času od 17.00 do 21.00 ure, je v celoti brezplačna. Namenjena je pedagoškim delavcem v srednjih šolah in učiteljem zadnje triade osnovnih šol, posameznikom, ki se samostojno ukvarjajo s filmsko vzgojo ter zainteresirani javnosti.

Delavnice pripravlja in izvaja doc. dr. Andrej Šprah (vodja raziskovalno-založniškega oddelka Kinoteke in docent za področje teorije gibljive slike na Akademiji za avdiovizualne umetnosti A.V.A. v Ljubljani)

Prijave na celoten sklop delavnic oziroma posamezen izbrani program (in morebitna dodatna vprašanja) sprejemamo do začetka programa na elektronskem naslovu:  
andrej.sprah@kinoteka.si
ali na telefonski številki: 01 4342 529

Prvo srečanje, z naslovom Osnovne dileme filmskega postmodernizma, je na programu v sredo 26. 10. 2016 ob 17.00, ko si bomo ogledali film Sladki poslej (The Sweet Hereafter, 1997) slovitega kanadskega režiserja Atom Egoyan in spregovorili o nekaterih ključnih vidikih te, še vedno ne docela premišljene in opredeljene filmske smeri. 

dr. Andrej Šprah, vodja raziskovalno-založniškega oddelka Slovenske kinoteke




KINO-KATEDRA ZA PEDAGOGE III (2015/2016):
»Filmska analiza in interpretacija«

Tretja sezona programa izobraževalnih delavnic Kino-katedra za pedagoge je tematsko posvečena vprašanjem filmske analize in interpretacije v širokem spektru pomenskih razsežnosti umetnosti gibljivih podob. Podrobnejši pogled bomo tako namenili vprašanjem različnih pristopov, metod in pogojev analiziranja in interpretiranje filmskih del, ki zajemajo zlasti vidike estetske, tekstualne oz. jezikovne, tematske, naratološke oz. pripovedne, ikonične oz. slikovne, verifikacijske, stilistične in zgodovinske analize. V pregledu različnih sredstev (instrumenti deskripcije, citiranja in dokumentiranja) ter analitičnih tehnik (od razkadriranja, opisa ali shematike do analize segmentov, odlomkov, fotogramov ipd.) bomo poseben poudarek namenili vprašanjem analitične interpretacije kot enem ključnih segmentov filmske vzgoje, ki omogoča razumevanje filma v vseh njegovih bistvenih elementih oz. pojavnih oblikah, v katerih lahko film obravnavamo kot umetniško delo, kot dejavnik avdiovizualne kulture, kot sestavino množično(medijskega) sistema, kot element novih tehnologij in kot ekonomsko kategorijo.

Poleg ohranjanja ključnih logističnih poudarkov preteklih programov (brezplačna udeležba, terminski in časovni razpored – enkrat mesečno ob sredah v popoldanskem času med 17.00 in 21.00 uro), se tokrat obeta nekaj novosti:  
Delne spremembe bo deležna struktura posamezne delavnice – namesto dosedanje prakse, ki je zajemala uvodno predavanje, projekcijo filma in diskusijo, bo tokrat film uvedla le krajša najava, sledila bo projekcija in pa daljša oblika filmske analize in interpretacije z diskusijo.  

Za razliko od preteklih let se bomo skušali podrobneje osredotočiti na novejša filmska dela (seveda z neizbežnim soočenjem z nekaterimi klasičnimi mojstrovinami filmske umetnosti). 

Bistveno novost predstavlja podatek, da bo imela udeležba v programu Kino-katedre za pedagoge status dodatnega strokovnega izobraževanja za pridobitev kvalifikacije za poučevanje novega izbirnega predmeta Filmska vzgoja za gimnazije, ki se pripravlja v sklopu zasnove strategije razvoja nacionalnega programa filmske vzgoje.;Zato bo tudi program delavnic v veliki meri prilagojen učnemu načrtu izbirnega predmeta, ki je v pripravi.Ob koncu delavnic udeleženci prejmejo potrdilo o udeležbi, ki ga je mogoče uveljavljati pri vlogah za napredovanje na MIZŠ. 

Osnovno vodilo bo ostala težnja po čimbolj celovitem pristopu k filmski ustvarjalnosti, v katerem se odraža  spoznanje Jona Lewisa, avtorja enega najnovejših priročnikov filmske analize Essential Cinema: An Introduction to Film Analysis (2014), ki poudarja: »Filmska analiza nam omogoča spoznavati, kako nas filmski ustvarjalci prevzamejo s svojo magijo in kako je ta čarobnost posledica najrazličnejših kombinacij ključnih elementov filma. Analitični pristop nas ne oropa gledalskega užitka, temveč ponuja še močnejše zadovoljstvo angažiranega spremljanja filmskega dela.«  

Kino-katedro 2015/2016 pričenjamo v sredo 14. oktobra ob 17.00, ko bo projekciji zmagovalnega dela FSF 2013 Razredni sovražnik (ki nedvomno sodi med najprodornejše domače filmske stvaritve preteklih let), sledila njegova estetska analiza in interpretacija.

Prijave na celoten sklop delavnic oziroma posamezen izbrani program (in morebitna dodatna vprašanja) sprejemamo do začetka programa na elektronskem naslovu andrej.sprah@kinoteka.s ali na telefonski številki: 01 43 42 529




KINO-KATEDRA ZA PEDAGOGE II (2014/2015):
Metodologija filmske vzgoje (za srednje šole)

V Slovenski kinoteki najavljamo novo sezono programa Kino-katedra za pedagoge z naslovom »Metodologija filmske vzgoje (za srednje šole)«. Drugi letnik delavnic v šolskem letu 2014/15 bo posvečen obravnavi nekaterih pomembnih vprašanj, s katerimi se srečujemo ob uvajanju filmskih vsebin v vzgojni proces na srednješolski stopnji (pa tudi v zadnji triadi devetletke). Ob mesečnih srečanjih se bomo osredotočili na različne možnosti obravnave filmske umetnosti v okviru osmih tematskih zastavkov: filmski izraz in njegovi razvojni poudarki, avtorski film, žanrski film, kratki film, dokumentarni film, mladinski film, filmske adaptacije (literarnih del) in svetovni film. V sklopu posamezne teme bomo spoznali načela različnih disciplin filmskega preučevanja (filmologije, naratologija, estetike, ontologije, spoznavne teorije itn.), se seznanili z raznovrstnimi pristopi k poučevanju filmske kulture kot so zgodovinski, problemski, analitični ali vrednostni pristop in obdelali tri temeljne aspekte kinematografije: literarnega, dramatskega ter filmskega.

 Program delavnic sestavlja uvodno predavanje, projekcija izbranega filmskega dela in programsko vodena razprava. Udeležba na delavnicah, ki potekajo v popoldanskem času od 17.00 do 21.00 ure, je v celoti brezplačna. Namenjena je pedagoškim delavcem v srednjih šolah in učiteljem zadnje triade osnovnih šol, posameznikom, ki se samostojno ukvarjajo s filmsko vzgojo ter zainteresirani javnosti.

 Delavnice pripravlja in izvaja dr. Andrej Šprah (vodja raziskovalno-založniškega oddelka Kinoteke) v sodelovanju z Majo Krajnc (koordinatorko in izvajalko izobraževalnega programa Kino-katedra za srednješolce), sodelavci Slovenske kinoteke ter zunanjimi sodelavci.

 Prijave na celoten sklop delavnic oziroma posamezen izbrani program (in morebitna dodatna vprašanja) sprejemamo do začetka delavnic na elektronskem naslovu andrej.sprah@kinoteka.si ali telefonu: 01-4342-529

Prvo srečanje bo potekalo v sredo 22. 10. 2014 ob 17.00 v kinotečni Dvorani Silvana Furlana na Miklošičevi cesti 28 v Ljubljani, ko si bomo ogledali tudi film Državljan Kane Orsona Wellesa.



KINO-KATEDRA ZA PEDAGOGE I (2013/2014)

V šolskem letu 2013/14 začenjamo s pripravo in izvajanjem delavnice Kino-katedra za pedagoge, namenjene zlasti srednješolskim učiteljem filmske, medijske in umetnostne vzgoje oziroma učiteljem, ki pri svojih predmetih kot enega izmed didaktičnih sredstev uporabljajo film. Delavnice so odprte tudi za širšo zainteresirano javnost.

Z uvajanjem pričujočega projekta v svoj program se Kinoteka pridružuje prizadevanjem na državni ravni v okviru vizije Nacionalnega programa za kulturo, ki med svojimi cilji izpostavlja tudi uvrstitev filmske in medijske vzgoje v nacionalni kurikulum. S temi zavzemanji se filmska stroka ukvarja že vrsto let, ko vztraja v prepričanju o nujnosti vpeljave filmske in medijske vzgoje v celoten šolski proces, tako da bi bile določene vsebine s filmskega in avdiovizualnega področja na vseh ravneh izobraževanja bodisi ustrezno individualno obravnavane ali pa razporejene v kontekst posameznih predmetov. Na ta način se nadaljujejo pobude vzbujanja prepotrebnega zanimanja za »vzgojo pogleda« oziroma »filmsko opismenjevanje« kot ključnih dejavnikov usklajevanja izobraževanja s sodobnimi umetnostmi. Seveda uvajanje filma v kurikulum vselej predstavlja tudi vprašanje kompetenc, saj so dijaki ob vstopu v šolo že sami aktivni gledalci oziroma sprejemniki filmskega medija in ostalih avdiovizualnih vsebin. Izobraževalni proces naj bi jih zato opremil zlasti z možnostmi premišljevanja vsaj deloma »že znanega«, kar pa seveda pomeni, da dejanska usmeritev pedagoške dejavnosti ne more meriti toliko na razlago ali interpretacijo videnih vsebin, marveč se mora v enaki meri posvečati dejavnikom samega pogleda in zasnove vedenja, ki ga zmore zainteresirani pogled doseči. Zato se zdi nadvse pomembno, da se tudi pedagoški delavci dejavno vključijo v proces izobraževanja, ki ga ponujajo ustrezno usposobljene institucije.

Temeljni namen programa delavnic je tako zapolniti praznino v ponudbi strokovnih vsebin za dodatno izobraževanje učiteljev kulturnih programov o možnostih in načinih uporabe filma v kurikularnem procesu. Na njihovo pomanjkanje namreč opozarjajo udeleženci vsakoletnih srečevanj in posvetov pedagoških delavcev, kakršne predstavljajo Kulturni bazar, posveti ravnateljev srednjih šol ipd., kjer se vselej izkazuje tudi izjemno zanimanje za možnosti dodatnega izobraževanja.

Delavnice Kino-katedra za pedagoge v šolskem letu 2013/14 bodo zajemale analitično obravnavo nekaterih ključnih zgodovinskih filmskih gibanj oziroma šol in z njimi povezanih konceptov, njihovih najpomembnejših izraznih sredstev ter poglavitnih ustvarjalnih prijemov.

Pripravljamo osem srečanj, ki bodo potekala enkrat mesečno od oktobra 2013 do maja 2014. Soočili se bomo z vrsto vprašanj, ki so usodno zaznamovala razvoj filmskega modernizma in postmodernizma, predvsem v sferi igranega filma. Gibanja, šole oziroma fenomeni, ki se jim bomo posvetili v prvi ediciji projekta, so: ameriški film noir, italijanski neorealizem (Neorealismo), britanski svobodni film (Free Cinema), francoski novi val (Nouvelle Vague), novi oz. mladi nemški film (Der Neue Deutsche Film oziroma Junger Deutscher Film), novi jugoslovanski film oziroma »črni val« (»crni talas«), novi Hollywood (New Hollywood oz. American New Wave) ter Dogma 95 (Dogme 95). Seveda bomo s pridom izkoriščali možnosti njihove analize ob neposredni filmski izkušnji ogleda izbranih filmskih klasik, ki jih premore filmska zbirka Kinoteke.

Zasnova prvega letnika projekta temelji na prepričanju o izjemni povezanosti in medsebojni soodvisnosti dogajanj na filmskem zemljevidu v vseh poglavitnih razvojnih fazah kinematografije obravnavanega obdobja. Obenem pa so prav posebnosti posameznih ustvarjalnih in stilističnih prvin, značilnih za določeno filmsko gibanje, tisti dejavniki, ki so zagotovili osnovo za razvoj izjemno heterogenega spektra izraznih možnosti ustvarjalnosti gibljivih podob. Ta se je v najprodornejših pobudah vselej soočala z omejitvami lastnega kategorialnega dometa in zato pogosto prestopala meje posameznih filmskih panog in se dejavno spogledovala s prijemi eksperimentalnega ter dokumentarnega filma. Pokazali bomo, kako je kategorizacija na osnovi »panožne delitve« pogosto vsiljeno omejevanje prostega pretoka ustvarjalnih energij, ki se ne menijo za okvire, v katere jih skušajo na eni strani zapirati producentski finančni interesi, na drugi pa sama refleksija, ki praviloma temelji prav na čim bolj preciznem opredelitvenem instrumentariju. Tako se bomo mestoma podajali tudi k neposrednim aspektom dokumentarnih študijev in raziskav eksperimentalnega filma, čeprav se bomo v osnovi gibali predvsem na področju igranih filmskih pobud.

Program delavnic je sestavljen iz uvodnega predavanja, ki bo zakoličilo izhodišča za razpravo po filmski projekciji. Predavanju bo sledila projekcija izbranega filmskega dela, tej pa razprava, ki bo sicer programsko vodena, vendar pa v ključnih segmentih odprta tudi za predstavitev primerov »dobre prakse«, skozi katere bodo pedagogi lahko izmenjevali izkušnje ob realizaciji filmskih programov znotraj individualne zasnove izobraževalnega procesa. Konkretna časovnica naj bi zajemala eno šolsko uro dolgo predavanje, filmsko projekcijo (pri kateri večina izbranih filmov ne presega »klasične« dolžine 90 minut), zadnja (šolska) ura pa je namenjena razpravi.

Udeležba na delavnicah je v celoti brezplačna in je poleg neposredne ciljne publike pedagoških delavcev namenjena tudi vsej ostali zainteresirani javnosti.

Prijavljeni udeleženci prejmejo v dar tri publikacije (po lastnem izboru) iz kinotečne založniške dejavnosti zadnjih let.

Program pripravlja in izvaja Andrej Šprah (vodja raziskovalno-založniškega oddelka Kinoteke) v sodelovanju z Jurijem Medenom (vodjo programskega oddelka Kinoteke) in Majo Krajnc (koordinatorko in izvajalko izobraževalnega programa Kino-katedra za srednješolce).

Vprašanja o izvedbi in prijave za celoten sklop delavnic oziroma posamezen izbrani program sprejemamo na elektronskem naslovu: andrej.sprah@kinoteka.si.

dr. Andrej Šprah, vodja raziskovalno-založniškega oddelka
tel.: 01 43 42 529