arhivirana novica

Naj se rola: Ikonične zgodbe na velikem platnu

V letu velikih zgodb rolamo na velikem platnu velike, ikonične glasbene zgodbe. Globalne, regionalne in lokalne.

V sklopu druge izvedbe Festivala glasbenega filma Naj se rola bomo v Kinoteki od torka, 13. 10., do sobote, 17. 10. 2020, zavrteli zgodbe o glasbenih umetnikih, katerih vpliv odmeva v našem in mednarodnem okolju. In še dolgo bo odmeval, saj gre za brezčasne zgodbe, ki so pustile sled ne le v glasbenem, pač pa tudi v širšem, kulturnem, celo družbenem okolju. Naj se rola prinaša filme o Brianu Jonesu, ustanovitelju The Rolling Stones, o razkroju skupine The Clash ter začetkih Metallice in trash metala, o Johnnyju Thundersu, prvencih zasedb LaibachBuldožer in Pankrti, o slovenski metal (Železne stopinje) in rap sceni (V letu hip hopa) pa tudi o Electric Lady – studiu Jimija Hendrixa.

V programskem sklopu Brez nadzora najdemo tri filme Dannyja Garcie, zelo plodnega španskega režiserja in filmarja zgodb glasbenih ikon. Rolling Stone: Življenje in smrt Briana Jonesa (Rolling Stone: Life and Death of Brian Jones, 2019) je njegov novi in šesti film, ki ga je režiral. Brian Jones je ustanovil in osmislil The Rolling Stones, pokazal je Jaggerju, kako se pihlja v orglice, ter med drugim s svojo persono in življenjskim slogom orisal značaj te enkratne skupine. Garcia kot neodvisni filmar ubira gverilski pristop k velikim temam in jih obravnava skozi perspektivo, drugačno od uradnih filmov, ki so jih podpirale ali ustvarjale skupine same. Rolling Stone: Življenje in smrt Briana Jonesa kot prvi dokumentarec o Jonesu seveda obravnava tudi nepojasnjene okoliščine njegove smrti, ko so ga našli utopljenega v bazenu podeželske hiše. Prvi film Dannyja Garcie, Vzpon in padec The Clash (The Rise and Fall of The Clash) iz leta 2012, se osredotoča na travmatično obdobje legendarne londonske skupine po preboju z albumom Combat Rock in uspešnicami Should I Stay or Should I Go ter Rock the Casbah, ko je Strummer v konfliktu egov izločil Micka Jonesa, in pripoveduje malo znano zgodbo o krčevitem razkroju Clashev, ki ni bila predstavljena drugje. Vzpon in padec The Clash gledalca postavi v čustveni vihar zablod in manipulacij znotraj in okoli te plemenite skupine, ki ji je uspelo pričarati občutek, da je glasba lahko večja od življenja. Tretja Garcieva zgodba gledalcu približa talent in demone Johnnyja Thundersa (The New York Dolls, The Heartbreakers), enega ključnih avtorjev newyorške in ameriške glasbene scene od druge polovice sedemdesetih naprej. Thundersove pesmi in nabrušena kitara so izrisali stilske smernice punk rocka. Ikonografijo nonšalantnega dekadentnega šika, ki so jo zastavili The Rolling Stones, je Thunders zapeljal še globlje in navdušil bodoče člane skupin Ramones, The Clash in Sex Pistols, ki so nato navdihnili Pankrte. In potem se je pisala zgodovina slovenskega rocka.

Programski sklop Feel LOVE je poklon slovenskim glasbenim dokumentarcem, ki pokrivajo prevladujoče tokove domače rockovske scene. Retrospektivno bomo zavrteli trilogijo Glasba je časovna umetnost s filmi LP film Pankrti – Dolgcajt (Igor Zupe, 2006), LP film Buldožer – Pljuni istini u oči (Varja Močnik, 2017), LP film Laibach (Igor Zupe, 2018), dokumentarec Železne stopinje (Denis Brnčič, 2017) o trdoživih predstavnikih in pripadnikih težkometalne glasbe, ki je v sedemdesetih in osemdesetih letih prejšnjega stoletja pri nas odprla povsem nov prostor, ter V letu hip hopa (Boris Petković, 2011), ki sledi razvoju hip hop glasbe v Sloveniji od nastankov do leta 2010. Domači peterici je skupno, da vsi filmi podrobno in pristno orišejo tako glasbeno okolje, v katerem so te glasbe nastale in se dotaknile poslušalcev, kot tudi družbene in s tem politične okoliščine. Govorijo o glasbi, ki je spreminjala ljudi in svet, iz česar seveda logično sledi vprašanje – kje je glasba s tovrstno sposobnostjo zdaj?

V tretjem sklopu, poimenovanem ‘De-digitaliziraj, Elektrificiraj me!’, predstavljamo dva ameriška filma. Srečno naključje: Genij za studiem Electric Lady (Serendipity: The Genius Behind Electric Lady, 2016) je nadvse posrečen kratkometražni študentski film o znamenitem studiu Electric Lady, ki ga je naročil Jimi Hendrix in je še danes prostor, v katerem nastajajo mega hiti. S pripovedjo snovalca in arhitekta studia Johna Storyka se Naj se rola spominja Jimija Hendrixa, ki je ta svet zapustil pred petdesetimi leti.

Svež cukrček festivala je Umor v sprednji vrsti (Murder in the Front Row, 2019), delo Adama Dubina, veterana video produkcije, znanega predvsem po zelo tesnem sodelovanju z Metallico ter prvem spotu Beastie Boys Fight For Your Right to Party, ki ga je sorežiral. Adam Dubin predstavi zgodbo o thrash metal sceni San Francisca – Bay Area, kamero pa usmerja v člane skupin Metallica, Exodus, Slayer, Megadeath ter drugih sorodnih in kultnih zasedb, ki so oblikovale novi zvok heavy metala in spremenile način igranja.

Medtem ko sklop Brez kontrole / No Control s filmi Dannyja Garcie zastavlja vprašanje, kaj in zakaj se je to zgodilo, in Spread LOVE govori o glasbi, ki je spreminjala domovino, pa Umor v sprednji vrsti govori o tem, kaj se je zgodilo, da je težki rock danes takšen, kot je.

Naj se rolajo velike zgodbe!

Terens Štader, Progamski urednik festivala Naj se rola

od torka, 13. 10., do sobote, 17. 10. 2020